Uutiset

Tunnin juna mullistaa inframarkkinan ja kiviainesteollisuuden – markkinavuoropuhelu yrityksille 29.9.

Helsingin ja Turun välisen uuden junayhteyden, Turun tunnin junan, suunnittelu on käynnissä. Toteutuessaan hanke mullistaa rakentamisvaiheessa Suomen inframarkkinan sekä erityisesti kiviainesteollisuuden ja rakentamisen. Turun Tunnin Juna Oy ja INFRA ry ovat kutsuneet aiheesta kiinnostuneet yritykset markkinavuoropuheluun 29.9.

Turun tunnin juna -hankkeessa suunnitellaan noin 150 kilometrin mittainen kaksiraiteinen junayhteys Espoosta Turun Kupittaalle. Täysin uutta rataa rakennettaisiin noin 98 kilometriä Espoosta Vihdin ja Lohjan kautta Saloon. Hankkeessa syntyy rakentamisen yhteydessä ylijäämäistä massaa, pääosin kalliomateriaalia, arviolta yli 10 miljoonaa kuutiota.

– Hankkeen myötä uusia mahdollisuuksia on tarjolla erityisesti kiviainesteollisuudelle. Käsiteltävänä ja kuljetettavana tulee olemaan miljoonia kuutioita erilaista maamassaa. Selvitämme parhaillaan Geologian tutkimuskeskuksen kanssa louhinnassa syntyvän kiviaineksen laatua ja arvioimme sen käyttökelpoisuutta esimerkiksi raidesepeliin, asfalttiin ja betoniin, kertoo Turun Tunnin Juna Oy:n projektijohtaja Annika Salokangas.

Uutta junayhteyttä varten suunnitellaan arviolta yli 20 tunnelia, noin 174 siltaa ja lukuisia tierakenteita, joiden toteuttaminen tulee rakentamisvaiheessa työllistämään niin kotimaisia kuin kansainvälisiäkin infrarakentajia.

Turun Tunnin Juna Oy tekee parhaillaan uuden junayhteyden ratasuunnitelmia, joiden on tarkoitus olla valmiina vuoden 2023 lopussa. Radan rakentamissuunnittelu, rakentaminen ja käyttöönotto ajoittuvat vuosille 2025-2031.

Lisätietoja:

Annika Salokangas, projektijohtaja, p. 040 866 5315
annika.salokangas(a)tunninjuna.fi

Lisätietoja tapahtumasta ja ilmoittautuminen Oma INFRA -palvelussa.

Julkaistu 23.9.2022

Jaa artikkeli: