Uutiset
Sidosryhmäkyselyn tuloksissa suunta parempaan
Länsirata Oy teetti toista vuotta peräkkäin sidosryhmäkyselyn, jolla kartoitettiin tärkeimpien sidosryhmien näkemyksiä ja odotuksia hanketta kohtaan. Bondata Oy:n toteuttaman kyselyn vastaajia oli yhteensä noin 1 300 sisältäen maanomistajia ja hankealueen asukkaita, yksityishenkilöitä sekä muiden relevanttien sidosryhmien edustajia.
Tulokset osoittavat, että kokemukset Suomen suurinta infrahanketta kohtaan ovat muuttuneet hieman aiempaa myönteisemmiksi. Mielikuvat Länsiradasta ovat parantuneet kaikissa kohderyhmissä, mutta töitä on edelleen tehtävänä varsinkin rakentamisvaiheeseen liittyviin huoliin liittyen.
”On hienoa nähdä, että hankkeen maineen suhteen kehityksen suunta on oikea. Samalla on rehellistä todeta, että työtä on edelleen paljon tehtävänä.”
Mielikuvissa varovaista nousua
Suhtautuminen hankkeeseen on parantunut hienoisesti eri sidosryhmissä: kaiken kaikkiaan 63 % vastaajista suhtautuu hankkeeseen joko myönteisesti tai neutraalisti. Viime vuonna vastaava luku oli 58 %. Vaikka suhtautuminen vaihtelee ryhmien välillä, kehitys on kaikissa kohderyhmissä ollut myönteinen.
Myös hankkeen saamat kouluarvosanat ovat nousseet. Hankkeen vaikutusalueen asukkaiden Länsirata-hankkeelle antama kouluarvosana oli 6,7 (6,5 vuonna 2025), median antama arvosana 7,4 (6,7 vuonna 2025) ja muiden sidosryhmien edustajien kouluarvosana oli 7,3 (7,1 vuonna 2025), kun taas varsinkin maanomistajien hankkeelle antama arvosana on edelleen heikko 5,5 (sama kuin vuonna 2025).
Tulokset viittaavat siihen, että luottamus Länsirata Oy:n toimintaa kohtaan on kehittynyt viime vuodesta positiivisempaan suuntaan.
”On hienoa nähdä, että hankkeen maineen suhteen kehityksen suunta on oikea. Samalla on rehellistä todeta, että työtä on edelleen paljon tehtävänä. Erityisesti maanomistajien kanssa meidän on jatkettava työtä luottamuksen vahvistamiseksi”, sanoo Länsirata Oy:n viestinnästä vastaava johtaja Mikko Hämeenniemi.
Hyödyt tunnistetaan aiempaa paremmin – myös huolia on
Hankkeen vaikutukset nähdään hieman aiempaa myönteisempinä. Keskeisimpinä hyötyinä korostuvat nopeampi ja sujuvampi liikkuminen Turun ja pääkaupunkiseudun välillä, joukkoliikenteen paraneminen sekä kestävän liikkumisen mahdollisuudet.
Samalla vastaajat nostavat esiin haasteita liittyen varsinkin hankkeen rakentamisvaiheeseen. Haitoiksi nimetään muun muassa melu, pöly ja tärinä, liikkumisen häiriöt, vaikutukset elinympäristöön sekä hankkeen kustannuksiin ja maanomistukseen liittyvät kysymykset.
Kyselytulosten perusteella hankkeesta on saatu enemmän ja aiempaa konkreettisempaa tietoa. Myös hankkeen tunnettuus on nousussa samoin kuin sidosryhmien kokemus yhteydenpidon aktiivisuudesta Länsirata Oy:n kanssa.
”Tulokset osoittavat, että olemme menossa oikeaan suuntaan, mutta meidän pitää viedä asioita vielä lähemmäs ihmisten arkea ja konkreettista ymmärrystä. Erityisesti tämä korostuu, kun tuleva rakentamisvaihe alkaa näkyä asukkaiden ja maanomistajien jokapäiväisessä elämässä”, Mikko Hämeenniemi sanoo.
”Keinot ovat samat kuin aiemmin tunnistamamme: tehtävämme on kertoa selkeämmin, miksi Länsirata tehdään, millaisia vaikutuksia sillä on, miten ja missä työ aikanaan etenee ja millaisia vaikutuksia itse rakentamistyöllä tulee olemaan”, Hämeenniemi päättää.
Julkaistu 23.6.2026
Jaa artikkeli: