Salon Hajalan ja Kaarinan Nunnan välille suunnitellaan toinen raide nykyisen raiteen viereen sisältäen Hajalan, Kriivarin ja Piikkiön oikaisut. Välille suunnitellaan 40 uutta siltaa ja alueella on 11 korjattavaa siltaa.
Kunnat suunnittelualueella: Salo, Paimio, Kaarina, Turku
Rataosuuden pituus: noin 33,5 km
Suunnittelualue
Suunnittelualue rajoittuu Salon Pepallonmäen rautatietunnelista Kaarinan Piikkiöön. Rataosuudelle suunnitellaan toinen raide nykyisen raiteen viereen sisältäen Hajalan, Kriivarin ja Piikkiön rataoikaisut. Suunnitteluun kuuluvat uuden raiteen edellyttämät rakenteet, kuten esimerkiksi vaihteet, sillat, turvalaitteet sekä radan sähköistys. Lisäksi suunnitellaan tarvittavat tie- ja katuyhteydet.
Aikaisempiin suunnitteluvaiheisiin voi tutustua Väyläviraston hankesivulla.
Aikataulu
Ratasuunnitelma on valmistunut ja siirtyy seuraavaksi hallinnolliseen hyväksymisprosessiin.

Tietoa hankkeesta
Radan reitti kartalla
Kartalta voit tutkia rataosuuden reittiä. Karttapalvelusta löydät radan suunnitellun linjauksen, asemat ja asemavaraukset, matkan varrelle tulevat sillat ja tunnelit, muuttuvat tiejärjestelyt sekä suunnitelmakartat PDF-muodossa.

Tietoa hankkeesta
Paimion Toikkalan oikaisusta luovutaan ratasuunnitelmassa
Yleissuunnitelmassa esitetty Toikkalan oikaisu jää pois ratasuunnitelmasta. Oikaisun sijaan Paimion Toikkalan kohdalle suunnitellaan toinen raide suoraan nykyisen raiteen viereen.
Ajankohtaista hankealueella

Länsirata valmis siirtymään rakentamisvaiheeseen vuonna 2025 – yhteysvälien rakentamisen aikataulu suunniteltu

Ratalinjaa ilmakuvataan ja laserkeilataan kevään aikana

Länsiradan rakentaminen voisi alkaa vuonna 2026