Siirry sisältöön

Hajala-Nunna

Salon Hajalan ja Kaarinan Nunnan välille suunnitellaan toinen raide nykyisen raiteen viereen sisältäen Hajalan, Kriivarin ja Piikkiön oikaisut. Välille suunnitellaan 40 uutta siltaa ja alueella on 11 korjattavaa siltaa.

Kunnat suunnittelualueella: Salo, Paimio, Kaarina, Turku

Rataosuuden pituus: noin 33,5 km

Suunnittelualue

Suunnittelualue rajoittuu Salon Pepallonmäen rautatietunnelista Kaarinan Piikkiöön. Rataosuudelle suunnitellaan toinen raide nykyisen raiteen viereen sisältäen Hajalan, Kriivarin ja Piikkiön rataoikaisut. Suunnitteluun kuuluvat uuden raiteen edellyttämät rakenteet, kuten esimerkiksi vaihteet, sillat, turvalaitteet sekä radan sähköistys. Lisäksi suunnitellaan tarvittavat tie- ja katuyhteydet.

Aikaisempiin suunnitteluvaiheisiin voi tutustua Väyläviraston hankesivulla.

Aikataulu

Ratasuunnitelma on valmistunut ja siirtyy seuraavaksi hallinnolliseen hyväksymisprosessiin.

Tietoa hankkeesta

Radan reitti kartalla

Kartalta voit tutkia rataosuuden reittiä. Karttapalvelusta löydät radan suunnitellun linjauksen, asemat ja asemavaraukset, matkan varrelle tulevat sillat ja tunnelit, muuttuvat tiejärjestelyt sekä suunnitelmakartat PDF-muodossa.

Tietoa hankkeesta

Paimion Toikkalan oikaisusta luovutaan ratasuunnitelmassa

Yleissuunnitelmassa esitetty Toikkalan oikaisu jää pois ratasuunnitelmasta. Oikaisun sijaan Paimion Toikkalan kohdalle suunnitellaan toinen raide suoraan nykyisen raiteen viereen.

Ajankohtaista hankealueella

30.08.2024

Tiedotteet

Länsirata valmis siirtymään rakentamisvaiheeseen vuonna 2025­ – yhteysvälien rakentamisen aikataulu suunniteltu

12.04.2024

Uutiset

Ratalinjaa ilmakuvataan ja laserkeilataan kevään aikana

Kuvauksiin liittyen maastossa tehdään lisäksi signalointi- ja mittaustöitä.

4.03.2024

Uutiset

Länsiradan rakentaminen voisi alkaa vuonna 2026

Yhtiön tavoitteena on käynnistää koko yhteysvälin rakentamissuunnittelu vuoden 2024 aikana ja ensimmäisten yhteysvälien rakentaminen vuonna 2026.