Tiedotteet
Hajala-Kupittaa
•Salo-Hajala
Tunnin juna mahdollistaa lähiliikenteen myös Varsinais-Suomessa
Tunnin junan valmistuminen mahdollistaa lähiliikenteen kehittämisen Varsinais-Suomessa. Turun ja Salon välillä olisi mahdollista liikennöidä lähijunia käytetyn kaluston mukaan 30 tai 60 minuutin vuoroväleillä. Lähijunat voisivat pysähtyä asemilla ja seisakkeilla Turussa, Kupittaalla, Varissuolla, Littoisissa, Piikkiössä, Paimiossa, Hajalassa, Halikossa* ja Salossa.
Tiedot käyvät ilmi Swecon selvityksestä, jossa varmistettiin Turun ja Salon välisten lähiliikenteen seisakkeiden sijainti, tarvittavat inframuutokset sekä selvitettiin junaliikenteen aikataulurakenne eri vuoroväleillä ja junakalustolla.
– Tunnin juna ei nimestään huolimatta ole ainoastaan nopeampi yhteys Turun ja Helsingin välillä. Selvitysten mukaan se mahdollistaa lähiliikenteen kehittämisen uusilla paikkakunnilla niin Uudellamaalla kuin Varsinais-Suomessakin, sanoo Turun Tunnin Juna Oy:n toimitusjohtaja Pekka Ottavainen.
Valittu kalusto vaikuttaa matka-aikoihin
Nykytilanteessa Varsinais-Suomessa liikennöidään lähinnä Helsingin ja Turun välisiä nopeita kaukojunavuoroja. Salon ja Turun välillä junat pysähtyvät ainoastaan Kupittaalla, eikä alueella ole lähiliikennettä.
Tunnin junan valmistuttua Salon ja Turun välinen rataosuus on kokonaisuudessaan kaksiraiteinen. Lisäksi osuudelle on toteutettu Piikkiön, Kriivarin ja Hajalan rataoikaisut, jotka sujuvoittavat liikennettä.
Selvityksen mukaan lähijunien vuorovälit riippuvat käytetystä kalustosta. Turun ja Salon välillä olisi mahdollista liikennöidä lähijunia 30 minuutin välein, jos käytetään pääkaupunkiseudulla yleisesti käytössä olevia Sm5-kaupunkijunia. Vanhemman kaluston Sm2-junia voidaan sen sijaan liikennöidä korkeintaan tunnin välein.
Molemmilla kalustoilla tiheämmät vuorovälit edellyttäisivät muutoksia infraan, esimerkiksi lisäraiteita ja kohtaamispaikkoja.
– Valittu kalusto vaikuttaa myös lähijunien matka-aikoihin. Yhtiön suunnittelussa ei kuitenkaan tehdä päätöksiä siitä, millä kalustolla lähijunia operoidaan tai missä junat pysähtyvät, Ottavainen muistuttaa.
Junalla uusille paikkakunnille
Tunnin juna mahdollistaa kaukoliikenteen lisäksi uutta lähiliikennettä myös Uudellamaalla. Uuden yhteyden myötä junalla pääsisi ensimmäistä kertaa Espoon Histaan, Kirkkonummen Veikkolaan, Vihtiin ja Lohjalle. Lähijunat kulkisivat Helsingistä Histaan 26 minuutissa, Veikkolaan 31 minuutissa, Vihtiin 37 minuutissa ja Lohjalle 44 minuutissa.
Kaukojunalla Vihtiin pääsisi 29 minuutissa ja Lohjalle 33 minuutissa.
Tunnin junan valmistumisen jälkeen Helsingistä voisi lähteä Turun suuntaan tunnissa kahdeksan junaa, joista neljä jatkaisi rantarataa pitkin Kirkkonummelle ja neljä Espoo–Salo-oikoradalle.
Lisätietoja
Pekka Ottavainen, toimitusjohtaja, Turun Tunnin Juna Oy, p. 0400 261 097, pekka.ottavainen(a)tunninjuna.fi
Julkaistu 17.10.2023
Jaa artikkeli: