Vastuullisuus
Saven hyötykäyttöön on monia mahdollisuuksia
Vuoden 2024 aikana valmistui Länsiradan ja GTKn yhteishankkeena esiselvitys radan rakentamisen myötä kaivettavien savien hyötykäyttömahdollisuuksista. Esiselvityksen aineistona käytettiin Länsiradan pohjatutkimuksia ja analyysejä. Ne yhdistettiin GTK:n geotietoaineistoihin, joiden avulla luotiin kuva savien esiintymisestä ja ominaisuuksista alueittain. Myös massanvaihtoalueet ja sijainnit yhdistettiin pohjatutkimusaineistoon sekä paikkatietoaineistoihin.
Tuotetuista visualisoinneista hankealueella voidaan tunnistaa muun muassa massanvaihtoalueiden sijainnit ja syvyydet sekä niillä sijaitsevien massojen laatu ja määrä. Rakentamisenaikainen massakoordinaatio ja sen optimointi on helpompaa, kun saven ominaisuudet ovat tiedossa koko rata-alueelta kootusti etukäteen.
Osana selvitystyötä käytiin keskusteluja niin GTK:n kanssa, kuin viranomaisten ja alan muiden toimijoiden kanssa. Tarkoituksena oli avata uusia keskusteluyhteyksiä, jakaa tietoa ja pohtia yhteistyömahdollisuuksia. Tarkempia keskusteluja käytiin rata-alueiden lähistöllä sijaitsevien jäte- ja voimalaitosten edustajien kanssa sekä sellaisten teollisuuden toimijoiden kanssa, jotka valmistavat tuotteita savesta tai tuotteita saven käsittelyyn. Työssä selvitettiin myös savea tuotteissaan käyttävien teollisuuden toimijoiden vaatimuksia raakasavelle.
Keskusteluissa toistui hyötykäytön haasteellisuus ja hyvissä ajoin tehtävien tutkimusten tarve hyötykäyttömahdollisuuksien parantamiseksi sekä toisaalta toimijoiden kiinnostus aiheeseen. Saven hyötykäytön mittakaava on huomattavasti pienempi kuin syntyvän ylijäämäsaven määrä. Saven hyötykäyttöön on yleensä paras mahdollisuus kohteessa, josta se on kaivettu. Savea voidaan käyttää maisemointiin, viherrakentamiseen, meluvalleihin, pohjaveden suojaamiseen ja kaatopaikkojen eristekerroksiin.

Julkaistu 12.3.2025
Jaa artikkeli: