Tiedotteet

Salo-Hajala

Salon ja Hajalan välisen kaksoisraiteen ratasuunnitelma on valmistunut

Salo–Hajala-ratasuunnitelma on valmistunut ja asetettu virallisesti nähtäville. Valmistunut suunnitelma on ensimmäinen Turun Tunnin Juna Oy:n viidestä ratasuunnitelmasta, jotka mahdollistavat uuden Helsingin ja Turun välisen junayhteyden rakentamisen. Loput neljä suunnitelmaa on tarkoitus saada valmiiksi vuoden 2023 aikana.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on asettanut suunnitelman nähtäville 8.9.–17.10.2023* väliseksi ajaksi, ja ottaa vastaan ratasuunnitelmasta jätettävät muistutukset. Muistutusmenettely on tarkoitettu suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja muille asianosaisille sekä niille, joiden asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin suunnitelma saattaa vaikuttaa.

Turun Tunnin Juna Oy pyytää suunnitelmasta lausunnot viranomaisilta.

Toinen raide parantaa välityskykyä ja nopeuttaa rataosuutta

Salon ja Hajalan välinen rataosuus on osa nykyistä rantarataa sekä suunnittelussa olevaa Salo–Turku-kaksoisraidetta. Ratasuunnitelmassa noin 10 kilometrin mittaiselle osuudelle suunniteltiin toinen raide nykyisen raiteen viereen, 14 uutta siltaa, kolme levennettävää tai korjattavaa siltaa sekä kaksi uutta tunnelia. Lisäksi suunniteltiin uuden radan edellyttämät tie- ja katujärjestelyt sekä melunsuojaustoimenpiteet. Suunnittelusta vastasi Sitowise Oy. 

Työn tavoitteena on parantaa liikenteen välityskykyä ja nopeuttaa nykyistä rataosuutta.

– Toinen raide tuo junille lisää kapasiteettiä ja mahdollistaa liikenteen lisäämisen, vähentää häiriöherkkyyttä ja häiriöistä palautumista. Lisäksi nykyisen radan kunnossapitotyöt helpottuvat, kertoo Turun Tunnin Juna Oy:n projektijohtaja Annika Salokangas.

Rakentamiseen tarvitaan investointipäätös

Turun Tunnin Juna Oy:n tehtävänä on Espoo–Salo-oikoradan ja Salo–Turku-kaksoisraiteen ratasuunnitelmien laatiminen ja rahoittaminen uuden radan rakentamisvalmiuteen saakka. Junayhteyden mahdollistamiseksi tehdään viisi erillistä ratasuunnitelmaa (Espoo-Lohja, Lohja-Salo, Salo-Hajala, Hajala-Nunna ja Nunna-Kupittaa), joita edistetään kohti rakentamisvaihetta omina kokonaisuuksinaan.

Yhtiössä ei ole tehty päätöstä radan rakentamisesta ja siihen liittyvästä rahoittamisesta.

Ratasuunnitelma on nähtävillä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin verkkosivuilla osoitteessa traricom.fi (Ajankohtaista > Uutiset ja tiedotteet > Kuulutus: Salo-Hajala ratasuunnitelman nähtäville asettamisesta, Salo – Nähtävilläoloaikaa jatkettu) https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/kuulutus-salo-hajala-ratasuunnitelman-nahtaville-asettamisesta-salo-0

*Nähtävilläoloaikaa on jatkettu 8.9.–17.10.2023

Lisätietoja

Annika Salokangas, projektijohtaja, Turun Tunnin Juna Oy, p. 040 866 5315, annika.salokangas(at)tunninjuna.fi.

Julkaistu 9.8.2023

Jaa artikkeli: