Uutiset

Hajala-Kupittaa

Paimion Toikkalan oikaisusta luovutaan ratasuunnitelmassa

Yleissuunnitelmassa esitetty Toikkalan oikaisu jää pois ratasuunnitelmasta. Oikaisun sijaan Paimion Toikkalan kohdalle suunnitellaan toinen raide suoraan nykyisen raiteen viereen.

Liikenneselvitysten mukaan Toikkalan noin 2,5 kilometrin pituinen rataoikaisu nopeuttaisi matka-aikoja alle 10 sekuntia.

– Selvitysten mukaan oikaisu ei vaikuta juurikaan kokonaisuuteen, joten sen rakentaminen ei ole välttämätöntä. Samalla säästämme alueen luontoarvoja ja rakennuksia lunastuksilta, kertoo Turun Tunnin Juna Oy:n projektijohtaja Annika Salokangas.

Suunnitteluratkaisu tuo myös kustannussäästöjä, sillä oikaisun rakentaminen maksaisi noin 8 miljoonaa euroa* enemmän kuin toisen raiteen rakentaminen nykyiseen ratakäytävään.

Piikkiön, Hajalan ja Kriivarin oikaisujen edistämistä jatketaan yleissuunnitelman mukaisesti. 

Hajala-Nunna yleissuunnitelma (Väylävirasto)

Hajala-Nunna ratasuunnittelun tilanne (Turun Tunnin Juna Oy)

Toikkalan oikaisu. VE1=Oikaisu ja VE2=Nykyinen raide, jonka ratakäytävään suunnitellaan toinen raide.

Lisätietoja:

Annika Salonkangas, projektijohtaja, Turun Tunnin Juna Oy, p. 040 866 5315, annika.salokangas(a)tunninjuna.fi

*Korjattu kustannusarvio 1.6.2023 klo 16. Piikkiön ja Toikkalan oikasujen pois jättäminen toisi kustannussäästöjä arviolta 30 miljoonaa. Toikkalan oikaisun osuus on noin 8 miljoonaa.

Julkaistu 1.6.2023

Jaa artikkeli: