Tiedotteet

EU

Länsirata sai hyvät arviot EU-tukimenettelyssä

Länsirata Oy haki tammikuussa Helsingin ja Turun välisen uuden junayhteyden toteutukseen EU:n CEF-rahoitustukea. Tukea haettiin koko yhteyden rakentamissuunnitteluun sekä yhteysvälien Espoo–Hista ja Salo–Hajala rakentamiseen yhteensä 176,28 miljoonaa euroa.

Euroopan komissio antoi rahoituspäätöksensä 16.7.2024. Länsirata Oy:lle ei myönnetty CEF-rahoitusta. Suomeen ei myönnetty tukea minkään ratayhteyden rakentamiselle.

Päätöksessään Euroopan komissio arvioi Länsirata-hankkeen tilanteen perusteellisesti viiden eri kokonaisuuden kautta. Arviointikokonaisuudet olivat:

  • Prioriteetti ja kiireellisyys
  • Kypsyys
  • Laatu
  • Vaikuttavuus
  • Katalyyttinen vaikutus

Kustakin kokonaisuudesta oli mahdollista saada viisi pistettä, ja siten kokonaispisteitä oli mahdollista saada 25. Länsirata sai arvioinnissa yhteensä 20,5 pistettä, kun rahoitusta saadakseen tuli saada vähintään 22 pistettä.

– Voimme Suomessa olla tyytyväisiä suurimman liikenneinfrahankkeemme saamaan vastaanottoon komissiossa. Jäimme kilpailussa jälkeen hankkeen kypsyydessä, mikä tarkoittaa suunnitelmien ja lupaprosessien keskeneräisyyttä, sanoo Länsirata Oy:n toimitusjohtaja Pekka Ottavainen.

Komissio katsoi arvioinnissaan, että Länsirata-hanke toteuttaa EU:n tavoitteita liikennepolitiikassa, päästövähennystavoitteissa ja kestävässä ja älykkäässä liikkumisessa.

Komissio kiinnitti huomiota myös siihen, että hankkeen taloushallinto, projektihallinta ja riskienhallinta olivat tukihakemuksessa esitetty kattavasti ja ne arvioitiin asianmukaisiksi.

Toisin kuin julkisuudessa on esitetty, tukea ei jätetty myöntämättä hankkeen heikon kannattavuuden vuoksi. Päinvastoin – komissio totesi, että CEF-tuki on perusteltua, koska tuki muun muassa vahvistaa hankkeen taloudellista kestävyyttä (financial viability). Lisäksi komissio arvioi, että Länsirata on kokonaistaloudellisesti kannattava (economically viable), ja että se luo nettopositiivisia sosioekonomisia vaikutuksia (net positive socio-economic effects).

Julkisuudessa on myös esitetty, että EU olisi tulkinnut hankkeen yhtiömuotoisuuden hankkeen tappioksi. Tälle ei löydy perusteita. Komission arviossa todetaan, että hankkeen organisointi on hankkeelle asianmukainen, ja että Turun Tunnin juna Oy (nyk. Länsirata Oy) on osoittanut teknisen ja operationaalisen osaamisen hankkeen toteuttamiseen (“It is convincedly demonstrated that the organizational setup is appropriate for the project. Turku One Hour Train Ltd has proven technical and operational capacity to implement the project, as it has already implemented other projects co-funded by CEF”).

– Hankkeen arvioinnissa saimme lähes kaikilta osin erittäin hyvät arviot. Se tarkoittaa, että olemme oikealla tiellä ja on syytä odottaa menestystä tulevissa hakumenettelyissä. Nyt keskitymme parantamaan hankkeen suunnitelmavalmiutta ja valmistaudumme rakentamisvaiheeseen siirtymiseen, Ottavainen jatkaa.

Lisätiedot:
toimitusjohtaja Pekka Ottavainen
puh. 040 026 1097
pekka.ottavainen@lansirata.fi

EU:n CEF-rahoitustukipäätös luettavissa täällä.

Julkaistu 19.7.2024

Jaa artikkeli: