Uutiset
Länsiradan suunnitteluvaihe työllistänyt satoja asiantuntijoita ja tuonut arvokasta tietoa koko infra-alalle
Rakentamisessa vanha viisaus hyvästä suunnittelusta pätee myös tutkitusti. Huolellisella ennakkosuunnittelulla on mahdollistaa toteuttaa myös varsinainen rakennusvaihe kustannustehokkaasti. Radanrakentajalla on oltava kirjaimellisesti millintarkka käsitys tulevan rakennushankkeen maaperästä ja lähiympäristöstä. Länsirata Oy on vuosien 2021 – 2024 aikana toteuttanut hankkeen suunnitteluvaihetta. Kerromme seuraavien viikkojen ajan nettisivuillamme mitä suunnittelu on käytännössä tarkoittanut.
Uusien ratojen rakentamisessa Suomen ratalaki edellyttää kahden erilaisen suunnitelman tekemistä: yleissuunnitelman ja ratasuunnitelman. Vaikka ratalain termit ovatkin kuivahkoa lakikieltä, on perusidea yksinkertainen. Suunnitelmat tarkentuvat koko ajan, edetään yleisestä kohti yksityiskohtia.
Yleissuunnitelma määrittää missä tuleva ratayhteys sijaitsee, siinä määritellään radan tilantarve ja sen suhde ympäröivään maankäyttöön. Ratasuunnitelmassa puolestaan esitetään radan linjaus niin tarkasti, että se on merkittävissä maastoon.
Länsiradan suunnitteluhanke koostuu viidestä eri ratasuunnitelmasta
Länsirata Oy on saanut vuoden 2024 aikana kaikki ratasuunnitelmat teknisin osin valmiiksi. Mittavasta urakasta huolimatta hankkeen suunnitteluvaihe saatiin toteutettua EU-komission myöntämän CEF-rahoitustuen mukaisessa aikataulussa. Kustannukset ovat toteutuneet osakkaiden alkuperäisten rahoitussitoumusten mukaisesti.
Satoja asiantuntijoita suunnittelussa ja maastotöissä
Länsirata-hankkeen ratasuunnitelmat käsittävät noin 98 kilometriä kokonaan uutta rataa. Koko yhteysvälillä on suunniteltu esimerkiksi yli 100 uutta siltaa ja useita nykyisten siltojen parannuksia. Länsirata myös kaksinkertaistaa Suomen rautatietunneleiden metrimäärän, tunneleita välillä on yli kaksikymmentä. Itse junaradan lisäksi suunnitelmat käsittävät kymmeniä kilometrejä huolto- ja yhteysteitä.
Havainnekuva Lohjansolmun asemasta
Länsiradan suunnitteluvaihe on työllistänyt satoja erilaisia asiantuntijoita. Lisäksi tutkimusten käytännön toteutus on työllistänyt urakoitsijoita. Jotta uutta rataa varten tehtävät suunnitteluratkaisut olisivat mahdollisimman toimivia ja toteutuskelpoisia, suunnittelua varten tarvitaan esimerkiksi tarkkaa tietoa maaperästä.
Maaperätutkimuksia Lohja-Salo -välillä keväällä 2024
Kallio- ja maaperätutkimuksien lisäksi maastotöitä ovat tehneet myös biologit ja ympäristöasiantuntijat, jotka ovat tarkentaneet yleissuunnitelmavaiheessa tehtyjä luontoselvityksiä. Kartoitettavia asioita ovat muun muassa lepakoiden, viitasammakoiden ja liito-oravien elinympäristöt sekä muut huomionarvoiset luontotyyppi- ja kasvillisuuskohteet. Myös arkeologisten kohteiden selvitystyö on jatkunut.
Vuosien 2022–2024 aikana Länsirata-hankkeessa on suunniteltu ratatekniikka, siltatekniikka, tunneli- ja kalliorakennetekniikka, turvalaitetekniikka, sähkörata- ja vahvavirtatekniikka sekä tehty kustannuslaskenta.
Tutkimushankkeita koko infra-alan hyödyksi
Kiertotalouden rooli ja merkitys kasvavat jatkuvasti. Länsiradan suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomioita resurssitehokkuuteen. Tästä on esimerkkinä Geologian tutkimuskeskus GTK:n kanssa toteutettu kiviainesten laatukartoitus. Yleensä kiviainesten hyötykäyttöä ei selvitetä näin aikaisessa vaiheessa, jolloin niiden hyödyntäminen voi jäädä vähäiseksi.
Kiviaineksen laatukartoituksessa on tavoitteena, että hankkeessa syntyvät ylijäämämassat saadaan mahdollisimman hyvin kiertoon ja hyödynnetyksi alueen muissa hankkeissa.
GTK: n kanssa on toteutettu myös geotermisen lämmön selvitysprojekti. Geoterminen energia on puhdasta, uusiutuvaa energiaa, jonka hyödyntäminen vähentää hiilijalanjälkeä. Geotermisen lämmön hyödyntämistä on aikaisemmin selvitetty rautateiden vaihteiden sulattamisessa talviolosuhteissa. Länsiradan suunnittelussa on tutkittu mahdollisuutta hyödyntää geoenergiaa myös asema- ja laiturialueiden, tunnelialueiden ja lähialueiden rakennusten lämmitys- ja viilennystarpeisiin.
GTK:n kanssa toteutettu selvitys ratalinjan maalämpöpotentiaalista
GTK:n kanssa toteutetut projektit tuovat arvokasta tietoa koko suomalaiselle infra-alalle ja hyödyttävät muitakin tulevia ratahankkeita.
Seuraavaksi Länsiradan ratasuunnitelmat viedään ratalain mukaiseen hallinnolliseen kuulemisvaiheeseen ja siitä edelleen Traficomin käsittelyyn ja hyväksyntään.
Julkaistu 19.11.2024
Jaa artikkeli: