

Pitkäjänteistä työtä vastuullisuustavoitteiden hyväksi
Länsiradan hallitus päivittää ja hyväksyy vastuullisuustavoitteet ja -mittarit vuosisuunnitelmansa mukaisesti. Tavoitteet ja mittarit kattavat olennaisiksi arvioidut vastuullisuuden osa-alueet. Hallitus myös arvioi ja seuraa vastuullisuustavoitteiden ja -mittareiden saavuttamista säännöllisesti.
Tavoitteena on vastuullisuusraportoinnin tavoitteiden ja mittareiden määrittäminen niin, että niissä huomioidaan siirtyminen suunnitteluvaiheesta rakentamisvaiheeseen. Vastuullisuus on jatkumo ja vaikka vastuullisuustavoitteet ja -mittarit päivitetään vuosittain, pitkäjänteinen vastuullisuustyön kehittäminen jatkuu läpi hankkeen suunnittelusta ratahankkeen luovuttamiseen asti.
Vastuullisuuden kehittäminen
Kaksoisolennaisuusanalyysi
Tavoite vuodelle 2025Toteutetaan kaksoisolennaisuusanalyysi ja sen pohjalta laaditaan yhtiölle päivitetty vastuullisuuden kehittämisen ohjelma
Vastuullisuusmittariston kehittäminen
Tavoite vuodelle 2025Kaksoisolennaisuusanalyysin pohjalta laaditaan yhtiölle selkeä dataan pohjautuva vastuullisuuden mittaristo sekä prosessi datan keräämiseksi mittareita varten
Sidosryhmäyhteistyön ja vuorovaikutuksen kehittäminen
Tavoite vuodelle 2025Toteutetaan sidosryhmäanalyysi, jonka pohjalta laaditaan suunnitelma sidosryhmäyhteistyön ja osallistavan vuorovaikutuksen kehittämiseksi
Eettiset liiketoimintaperiaatteet
Työyhteisön hyvinvoinnin kehittäminen
Tavoite vuodelle 2025Henkilöstön työhyvinvointikysely toteutetaan ja suunnitelma esiin nousseiden kehityskohteiden kehittämiseksi laaditaan
Hankintojen vastuullisuus
Tavoite vuodelle 2025Laaditaan toimittajien vastuullisuusohjeet, jotka lisätään jatkossa osaksi yhtiön tekemiä hankintasopimuksia ja joita toimittajien tulee noudattaa. Lisäksi yhtiön yleiset sopimusehdot ja yhtiön sopimuspohjat päivitetään vastuullisuusvaatimusten mukaisesti.
Taloudellinen vastuu
Hankintojen avoimuus ja kilpailutus
Tavoite vuodelle 2025Hankintojen avoimuuden ja läpinäkyvyyden sekä harmaan talouden torjumiseksi, yhtiön hankintaperiaatteiden pohjalta laaditaan sisäiset hankintaohjeet, joissa muun muassa tarkennetaan tilaajavastuulain mukaisen dokumentaation arkistointivaatimuksia. Hankintaohjeiden sisältö koulutetaan koko yhtiön henkilöstölle.
Lohja-Salo –ratasuunnitelman tavoiteltujen kustannussäästöjen varmistaminen
Tavoite vuodelle 2025Ratasuunnitelman päivityksen yhteydessä varmistetaan, että suunnitteluperusteiden päivityksellä saavutetaan tavoitellut kustannussäästöt. Tavoitteen lopullinen toteutuminen varmistuu ratasuunnitelman päivityksen valmistuessa, mutta vuoden 2025 lopussa tavoitellaan sitä, että suunta on selvillä ja oikea.
Alustava aikataulu Salo-Hajala, Hajala-Nunna, Nunna-Kupittaa ja Espoo-Hista ratavälien lupaprosessien koordinointiin osana hankeaikataulua
Tavoite vuodelle 2025Ympäristö-, vesi- ja luonnonsuojelulain mukaisten lupamenettelyiden seurantatyökalun kehittäminen osaksi hankeraportointia. Lupariskien ja riippuvuuksien tunnistaminen ja niiden vaikutus hankeaikatauluun.
Sosiaalinen vastuu
Vastausaika sidosryhmien kysymyksiin
Tavoite vuodelle 2025Kaikkiin sidosryhmien kysymyksiin ja palautteisiin reagoidaan ja/tai vastataan. Infokanavissa esitettyihin hankkeeseen liittyviin kysymyksiin vastataan 5 arkipäivän sisällä, ja mikäli vastauksen selvittäminen vaatii lisäaikaa, lopullinen vastaus annetaan 21 arkipäivän sisällä.
Työturvallisuuden menettelytapojen ja organisaation luominen
Tavoite vuodelle 2025Luodaan yhtiölle menettelytavat ja -prosessit työturvallisuuden seurantaan ja jalkautetaan menettelytavat läpi koko organisaation. Menettelytapa pitää sisällään yhtiön sisäisen seurannan ja raportoinnin työturvallisuuteen liittyvistä asioista.
Työturvallisuuden menettelytapojen ja organisaation luominen
Tavoite vuodelle 2025Varmistetaan yhtiön käyttöön henkilöresurssi, jonka tehtävänkuvaan kuuluu työturvallisuuden ennaltaehkäisevät toimenpiteet ja niihin liittyvän ohjelman luominen sekä työturvallisuuden menettelytapojen ja -prosessien varmistaminen ja seuranta niin sisäisesti kuin alihankkijoidenkin osalta.
Onnettomuus- ja läheltä piti -tilanteet
Tavoite vuodelle 2025Tapaturmatutkinta suoritettava seitsemän (7) vuorokauden sisällä tilanteesta, sisältäen myös käytännön korjaavat toimenpiteet sekä toimenpiteiden seurannan. Vakavista tapaturmista (myös alihankkijat) info yhtiölle heti ja muista tapaturmista 24 h sisällä. Läheltä piti –tilanteet kirjataan ja käydään alihankkijan kanssa läpi kvartaaleittain.
Tapaturmat
Tavoite vuodelle 2025Ei kuolemaan johtavia tapaturmia
Tapaturmat
Tavoite vuodelle 2025Tapaturmataajuus < 5 milj. työtuntia kohden. Tapaturmataajuutta laskettaessa huomioidaan sekä alihankkijat että Länsiradan oma henkilöstö.
Ympäristövastuu
Lohja-Salo päivitetyn ratasuunnitelman ympäristövaikutukset
Tavoite vuodelle 2025Selvitetään ja raportoidaan Lohja-Salo ratasuunnitelman päivityksen yhteydessä keinoja positiivisten ympäristövaikutusten lisäämiseen ja negatiivisten ympäristövaikutusten vähentämiseen.
Biodiversiteettityön kehittäminen
Tavoite vuodelle 2025Hankkeessa pyritään lieventämään negatiivisia vaikutuksia biodiversiteettiin sekä etsimään paikallisia ennallistamiskohteita ja kartoittamaan kompensaatiomahdollisuuksia. Työn edistämiseksi perustetaan kuntien, ELYn, konsulttien ja hankkeen kesken biodiversiteettityöryhmä, jonka työn tulokset raportoidaan kerran vuodessa.
Päästölaskennan kehittäminen
Tavoite vuodelle 2025Siirrytään hiilijalanjäljen laskennassa Ihku-laskentapalvelun käyttöön
Päästölaskennan kehittäminen
Tavoite vuodelle 2025Lohja-Salon ratasuunnitelman osalta tuotetaan vertailuaineisto yksiraiteisen rakentamisen ilmastopäästöistä verrattuna kaksiraiteiseen toteutukseen.