Länsirata on Helsingin ja Turun välille suunnitteilla oleva osittain kaksiraiteinen junayhteys, joka lyhentää merkittävästi kaupunkien välistä matka-aikaa sekä tuo uusia mahdollisuuksia liikkumiseen, kasvuun ja kehitykseen.
Uusi junayhteys koostuu neljästä osasta: Espoon kaupunkiradasta, Espoosta Lohjan kautta Saloon kulkevasta Espoo–Salo-oikoradasta, Salo–Turku-kaksoisraiteesta sekä Turun ratapiha-alueesta Kupittaan asemalta Turun päärautatieasemalle.
Espoo–Salo-oikorata ja Salo–Turku välille tulevat rataoikaisut lyhentävät merkittävästi Helsinki–Turku-ratayhteyttä ja kaksiraiteisuus sujuvoittaa liikennettä. Lisäksi ratayhteys tuo mahdollisuuden lähiliikenteeseen aivan uusille paikkakunnille.
Länsirata Oy:n tehtävänä on Espoo–Salo-oikoradan ja Salo–Turku-kaksoisraiteen ratasuunnitelmien laatiminen ja rahoittaminen sekä uuden ratayhteyden rakentaminen. Espoon kaupunkirata ja Turun ratapiha-alue eivät kuulu yhtiön tehtäviin.
Tietoa hankkeesta
Miksi Länsirata?
Uusi ratayhteys mahdollistaa Helsingin ja Turun välillä toimivan lähijunaliikenteen käyttöön jopa 15 uutta asemapaikkaa.
Tietoa hankkeesta
Ratahankkeen rahoitus ja aikataulu
Raidehankkeet ovat mittavia projekteja, joiden suunnittelu etenee vaiheittain. Länsirata Oy vastaa ensivaiheessa ratasuunnitelmista, joiden valmistumisen jälkeen voidaan edetä raideyhteyden rakentamiseen.
Tietoa hankkeesta
Länsirata koostuu viidestä ratasuunnitelmasta
Helsingin ja Turun välisen uuden junayhteyden mahdollistamiseksi tehdään viisi erillistä ratasuunnitelmaa, joita edistetään kohti rakentamisvaihetta omina kokonaisuuksinaan.
Tietoa hankkeesta
Tietoa radan vaikutusalueen maanomistajille ja asukkaille
Olemme koonneet ajankohtaista tietoa maanomistajille, kiinteistönomistajille ja muille radan vaikutusalueella asuville ja toimiville.
Kootut kysymykset ratahankkeesta
Olemme koostaneet yhdelle sivulle kootusti lisätietoa Länsiradasta ja sen vaikutuksista.