Espoo-Lohja (Espoo-Hista ja Hista-Lohja)
Lohja-Salo
Espoon ja Salon välille suunnitellaan uusi rata. Oikorata on jaettu kahteen ratasuunnitelmaan (Espoo-Lohja ja Lohja-Salo), joista edelleen Espoo-Lohja on jaettu osuuksiin Espoo-Hista ja Hista-Lohja.
Suunnittelusta valmistuu kaksiraiteinen sekaliikenteen rata, jossa henkilöliikenteen junanopeus on 200 km/h. Ratageometria suunnitellaan mahdollistamaan myös 300 km/h kulkevat junat.
Suunnittelu sisältää arviolta 113 siltaa ja 22 tunnelia.
Asemat: Hista, Veikkola, Vihti-Nummela, Lohjansolmu.
Asemavaraukset: Espoon Myntinmäki, Vihdin Huhmari, Salon Lahnajärvi, Salon Suomusjärvi ja Salon Muurla.
Kunnat suunnittelualueella: Espoo, Kirkkonummi, Vihti, Lohja, Salo
Rataosuuden pituus: noin 98 km
Espoo-Lohja noin 37,5 km ja Lohja-Salo noin 60,8 km
Suunnittelualue
Espoo-Lohja: Suunnittelualue rajautuu nykyisen Espoon aseman länsipuolen ja Lohjan Lempolaan suunniteltavan aseman länsipuolen väliselle alueelle.
Lohja-Salo: Suunnittelualue rajautuu Lohjan Lempolan (Lohjan ja Salon kuntarajan) ja Salon aseman väliselle alueelle.
Molemmissa ratasuunnitelmissa yhteysväleille suunnitellaan uusi kaksiraiteinen rata, mahdolliset asemat ja asemavaraukset, vaihteet, sillat, tunnelit ja muut taitorakenteet sekä tarvittavat tie- ja katuyhteydet.
Aikataulu
Espoo-Histan ratasuunnitelma on valmistunut ja asetettu nähtäväksi.
Hista-Lohjan ratasuunnitelma on valmistunut ja siirtyy seuraavaksi hallinnolliseen hyväksymisprosessiin.
Lohja-Salon ratasuunnitelma on valmistunut ja siirtyy seuraavaksi hallinnolliseen hyväksymisprosessiin.

Tietoa hankkeesta
Uuden radan reitti kartalla
Kartalta voit tutkia Espoo–Salo-oikoradan reittiä. Karttapalvelusta löydät radan suunnitellun linjauksen, asemat ja asemavaraukset, matkan varrelle tulevat sillat ja tunnelit, muuttuvat tiejärjestelyt sekä suunnitelmakartat PDF-muodossa.