Espoon ja Salon välille suunnitellaan uusi rata. Oikorata on jaettu kahteen ratasuunnitelmaan (Espoo-Lohja ja Lohja-Salo) ja neljään erilliseen osatehtävään: Espoo-Vihti, Vihti-Lohja, Lohja-Suomusjärvi ja Suomusjärvi-Salo. Jokaisesta osatehtävästä vastaa suunnittelukonsultti.
Suunnittelusta valmistuu kaksiraiteinen sekaliikenteen rata, jossa henkilöliikenteen junanopeus on 200 km/h. Ratageometria suunnitellaan mahdollistamaan myös 300 km/h kulkevat junat.
Suunnittelu sisältää arviolta 113 siltaa ja 22 tunnelia.
Asemat: Hista, Veikkola, Vihti-Nummela, Lohjansolmu.
Asemavaraukset: Espoon Myntinmäki, Vihdin Huhmari, Salon Lahnajärvi, Salon Suomusjärvi ja Salon Muurla.
Kunnat suunnittelualueella: Espoo, Kirkkonummi, Vihti, Lohja, Salo
Rataosuuden pituus: noin 98 km
Espoo-Lohja noin 37,5 km ja Lohja-Salo noin 60,8 km
Tietoa hankkeesta
Uuden radan reitti kartalla
Kartalta voit tutkia Espoo–Salo-oikoradan reittiä. Karttapalvelusta löydät radan suunnitellun linjauksen, asemat ja asemavaraukset, matkan varrelle tulevat sillat ja tunnelit, muuttuvat tiejärjestelyt sekä suunnitelmakartat PDF-muodossa.
Suunnittelualue
Espoo-Lohja: Suunnittelualue rajautuu nykyisen Espoon aseman länsipuolen ja Lohjan Lempolaan suunniteltavan aseman länsipuolen väliselle alueelle.
Lohja-Salo: Suunnittelualue rajautuu Lohjan Lempolan (Lohjan ja Salon kuntarajan) ja Salon aseman väliselle alueelle.
Molemmissa ratasuunnitelmissa yhteysväleille suunnitellaan uusi kaksiraiteinen rata, mahdolliset asemat ja asemavaraukset, vaiheet, sillat, tunnelit ja muut taitorakenteet sekä tarvittavat tie- ja katuyhteydet.
Aikataulu
Ratasuunnitelmien laatiminen on aloitettu syksyllä 2021.
Suunnittelun aikaisempiin vaiheisiin voi tutustua Väyläviraston hankesivulla.
Ajankohtaista hankealueella
Länsiradan rakentaminen voisi alkaa vuonna 2026
Ratalinjan maaperätutkimukset jatkuvat
Perälänjärven asukastilaisuuden esitys ja materiaalit