Tiedotteet
Espoo-Salo
Länsirata päivittää Lohja-Salon ratasuunnitelmaa
Suunnitelman päivityksessä etsitään kustannussäästöjä osittaisesta yksiraiteisuudesta
Länsirata Oy laati osana suunnitteluhankettaan Lohjan ja Salon välisen ratasuunnitelman kokonaisuudessaan kaksiraiteisena. Ratasuunnitelman valmistumisen jälkeen Länsirata on tehnyt tarkasteluja ratasuunnitelman muuttamisesta yksiraiteiseksi ja sen myötä saavutettavista mahdollisista kustannussäästöistä.
Yhtiön omistajat päättivät yksimielisesti yhtiökokouksessa joulukuussa 2023, että alkuperäisiä suunnitteluperusteita on mahdollista tarkastella uudestaan, mikäli kustannussäästöt ovat merkittäviä. Tästä syystä Lohja-Salo ratasuunnitelma on päätetty päivittää osittain yksiraiteiseksi.
”Yksiraiteisuuden lisäksi ratasuunnitelman päivityksessä tarkastellaan samalla ratasuunnitelmaa muutenkin, sillä muun muassa maailmanpoliittinen tilanne ja huoltovarmuuden vaatimukset ovat muuttuneet aiemman ratasuunnitelman valmistumisen jälkeen”, Länsiradan projektijohtaja Raimo Kaunismäki sanoo.
Ratasuunnitelman päivitys toteutetaan julkisena hankintana ja sen kilpailutus on auennut Cloudia-tarjouspalvelussa. Päivitystyö tullaan toteuttamaan vuosien 2025–2026 aikana.
Päivityksellä ei vaikutuksia hankkeen aikatauluun tai kokonaishyötyihin
Lohja-Salon ratasuunnitelman päivitystyö tehdään Länsiradan omistajien vuonna 2023 tekemän päätöksen mukaisesti. Jo päätöksentekovaiheessa linjattiin, että muutoksella ei ole vaikutusta hankkeen aikatauluun tai kokonaishyötyihin.
”Lohja-Salo-yhteysvälin rakentaminen on osa hankkeen toista rakentamisvaihetta ja sen rakentamissuunnittelu voisi alkaa aikaisintaan vuonna 2027. Näin ollen päivitystyöllä ei ole vaikutusta hankkeen kokonaisaikatauluun ja ensimmäisen rakentamisvaiheen osalta olemme valmiudessa aloittamaan vuonna 2025”, Länsiradan toimitusjohtaja Pekka Ottavainen sanoo.
Ratasuunnitelman päivitys myös tuo omistajille lisää vaihtoehtoja päätöksentekoon toisessa rakentamisvaiheessa.
”Ratasuunnitelman päivitys ei lukitse mitään päätöstä, vaan päinvastoin omistajilla on aikanaan mahdollisuus päättää, rakennetaanko Lohjan ja Salon väli kaksiraiteisena vai osittain yksiraiteisena. Hankkeen kokonaishyödyt toteutuvat molemmissa vaihtoehdoissa”, Ottavainen päättää.
Lisätietoja:
Raimo Kaunismäki, projektijohtaja, Länsirata Oy
raimo.kaunismaki@lansirata.fi
050 390 6670
Pekka Ottavainen, toimitusjohtaja, Länsirata Oy
pekka.ottavainen@lansirata.fi
0400 261 097
Julkaistu 12.5.2025
Jaa artikkeli: