Tiedotteet
Espoo-Salo
Länsiradan ratasuunnitelma Espoon ja Histan välille hyväksytty
Traficom päätti suunnitelman hyväksynnästä sekä kuulutti hyväksymispäätöksen 10.11.2025
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on 9.10.2025 hyväksynyt päätöksellään Länsirata Oy:n laatiman ratalain mukaisen ratasuunnitelman Espoo–Hista-kaksoisraiteesta. Traficom kuulutti hyväksymispäätöksen 10.11.2025.
Traficomin kuulutus on luettavissa Traficomin verkkosivuilla. Päätökseen ja sen perusteena oleviin asiakirjoihin voi tutustua kuulutuksessa olevan linkin kautta. Päätös ja sen perusteena olevat asiakirjat sekä valitusosoitus pidetään yleisesti nähtävänä 10.11.2025-17.12.2025 välisen ajan Traficomin verkkosivuilla.
Espoo–Hista-ratasuunnitelma on osa Espoo–Lohja-ratasuunnitelmakokonaisuutta sekä Länsiradan kokonaishanketta, eli Helsingin ja Turun välisen luotettavan ja nopean raideyhteyden rakentamista lähi- ja kaukojunaliikenteelle. Espoon ja Histan välille suunnitellaan rakennettavaksi uutta raideyhteyttä.
Espoo–Hista-ratasuunnitelma on noin 10 km pitkä kaksiraiteinen sekaliikennerata, joka alkaa eteläsuunnasta katsottuna Espoosta nykyisistä rantaradan raiteista. Sen varrelle sijoittuu yksi uusi liikennepaikka, Hista, ja yksi asemavaraus, Myntinmäki. Suunniteltu rata alittaa Kehä III-valtatien pitkässä tunnelissa ja ylittää tärkeitä vesistökohteita (Espoonjoki, Gumbölenjoki, Kvrarnträsk, Svartbäckträsket) ratasilloilla. Radalle on suunniteltu myös eteläsuunnasta katsottuna ennen uutta asemaa pitkä alikulkusilta, joka alittaa nykyisen Turun moottoritien. Suunnitelma sisältää myös uuden Histan asema-alueen liityntä- ja tieyhteysmuutoksia.
Voit tutustua Espoo–Hista-ratalinjaukseen myös Länsiradan karttapalvelussa.
Julkaistu 10.11.2025
Jaa artikkeli: