Raidehankkeet ovat mittavia projekteja, joiden suunnittelu etenee vaiheittain.
- Laaditaan esiselvitys, jossa tutkitaan muun muassa ratahankkeen ajoitusta suhteessa maakuntakaavaan ja yleiskaavaan. Tässä vaiheessa radasta voidaan tehdä vaihtoehtoisia linjauksia, jotka tarkentuvat selvityksen edetessä.
- Tehdään yleissuunnitelma, jossa määritellään rautatien sijainti, tilantarve sekä sen suhde ympäröivään maankäyttöön.
- Tehdään ratasuunnitelma, joka on ratahankkeen toteutukseen tähtäävää yksityiskohtaista suunnittelua. Ratasuunnitelmassa esitetään radan linjaus niin tarkasti, että se on merkittävissä maastoon.
Lisäksi hankkeille tehdään ympäristövaikutusten arviointi (YVA), missä arvioidaan ratahankkeen vaikutuksia luontoon, rakennettuun ympäristöön, ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin sekä luonnonvarojen käyttöön.
Aiemmat suunnitteluvaiheet
Länsiradan aikaisempiin suunnitteluvaiheisiin voi tutustua Väyläviraston hankesivulla.
Ratasuunnittelu
Länsirata Oy on laatinut Helsingin ja Turun välisestä junayhteydestä viisi ratasuunnitelmaa, jotka ovat teknisin osin valmistuneet. Ratasuunnitelmien valmistuttua siirrytään hallinnolliseen vaiheeseen, jossa suunnitelmat asetetaan nähtäville.
Ratasuunnitelmat hyväksyy Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ja ne ovat voimassa neljä vuotta.
Länsiradan ratasuunnitelmista voit lukea lisää täältä.
Rakentamisvaihe
Rakentamissuunnittelu voidaan aloittaa, kun ratasuunnitelmat ovat teknisin osin valmistuneet. Tarvittavien maa-alueiden ja kiinteistöjen lunastaminen tulee ajankohtaiseksi investointipäätöksen jälkeen.
Länsiradan rakentamissuunnittelu, rakentaminen ja käyttöönotto ajoittuvat vuosille 2025–2032. Radan käyttöönotto ja testaus voidaan aloittaa rakentamisen loppuvuosina.
Hallitusohjelman mukaan Helsingin ja Turun välinen uusi junayhteys toteutetaan ja rakentaminen aloitetaan Espoo-Lohja ja Salo-Kupittaa-yhteysväleillä. Länsirata Oy:n tavoitteena on käynnistää koko yhteysvälin rakentamissuunnittelu vuoden 2025 aikana ja rakentaminen aloitettaisiin viimeistään vuoden 2027 aikana yhteysväleillä Espoo-Hista ja Salo-Hajala.
Hankkeen rakentamisesta ei vielä ole tehty päätöstä.
Länsiradan ensimmäisen rakentamisvaiheen aikatauluun voit tutustua täällä.
Rahoitus
Ratasuunnittelu
Espoo–Salo-oikoradan ja Salo–Turku-kaksoisraiteen ratasuunnittelukustannukset ovat toistaiseksi noin 75 miljoonaa euroa. Kustannuksista on vastattu hankeyhtiön osakkaiden tekemällä pääomituksella. Osakkaiden rahoitusosuudet ovat olleet niiden omistusosuuksien mukaiset: valtio 51 prosentin ja kunnat 49 %:n omistuksella.
Hankkeessa mukana olevien kuntien osuudet ovat:
Turun kaupunki 10,25 milj. euroa
Espoon kaupunki 10,25 milj. euroa
Helsingin kaupunki 5,80 milj. euroa
Salon kaupunki 3,74 milj. euroa
Lohjan kaupunki 3,74 milj. euroa
Vihdin kunta 3,74 milj. euroa
Kirkkonummen kunta 0,38 milj. euroa
Merkittävänä hankkeena suunnittelu saa myös EU-tukea (Verkkojen Eurooppa -rahoitustuki CEF, Connecting Europe Facility). EU myönsi Espoo–Salo-oikoradan ja Salo–Turku-kaksoisraiteen suunnittelulle tukea 50 prosenttia kustannuksista, enintään 37,5 M€.
Ensimmäinen rakentamisvaihe
Länsirata Oy:n osakkaat ovat ilmaisseet tahtotilanaan pääomittaa Länsirata Oy:tä radan jatkosuunnittelusta ja ensimmäisen vaiheen rakentamisesta aiheutuvien kustannusten kattamiseksi. Ensimmäisen rakentamisvaiheen kustannusarvio on 1,3 miljardia euroa ja se sisältää koko yhteysvälin rakentamissuunnittelun sekä ensimmäisten rataosuuksien rakentamisen (Espoo-Lohja sekä osittaisen kaksoisraiteen rakentamisen väleille Salo-Hajala ja Nunna-Kupittaa).
Länsiradan ensimmäisen rakentamisvaiheen rahoitustarpeeseen voit tutustua täällä.
Koko hankkeen kustannusarvio on noin 3 miljardia euroa ja se sisältää myös seuraavan vaiheen, eli Lohja-Salo-oikoradan sekä Hajala-Nunna kaksoisraiteen, rakentamisen.