Tiedotteet
Länsiradan kustannusarviossa huomioitu liittyminen nykyiseen rataverkkoon
Rantaradan suojaamiseen on varattu jo ensimmäisessä rakentamisvaiheessa 30 miljoonaa euroa
Länsirata Oy on vastannut uuden Helsinki–Turku-raideyhteyden ratasuunnittelusta. Salon ja Turun välillä Länsiradan suunniteltu kaksoisraide kulkee nykyisen raideverkon, eli niin sanotun rantaradan, rinnalla. Länsirata Oy on huomioinut ratasuunnitelmissaan sekä liittymisen nykyiseen raideverkkoon että rantaradan rakenteet ja toiminnan Länsiradan rakentamisen aikana.
”Olemme ratasuunnittelussa luonnollisesti huomioineet liittymisen nykyiseen raideverkkoon Salon ja Turun välillä, sillä olemme suunnitelleet kaksoisraidetta nykyisen raiteen rinnalle. Lisäksi olemme suunnitelleet toimenpiteitä, joilla varmistetaan nykyisen radan käyttöä rakentamisemme aikana. Nämä suunnitelmat on siten myös huomioitu tekemässämme kustannusarviossa”, Länsirata Oy:n toimitusjohtaja Pekka Ottavainen sanoo.
Ensimmäisen rakentamisvaiheen kustannusarviossa 30 miljoonaa euroa rantaradan suojaamiseen, lisäksi tarvittavat kustannusvaraukset
Länsirata Oy on laatinut hankkeen kustannusarvion kesällä 2024 teknisin osin valmistuneiden ratasuunnitelmien pohjalta. Ensimmäisessä rakentamisvaiheessa rakennettaisiin uusi ratayhteys Espoosta Lohjalle sekä yhteensä noin 18 kilometriä kaksoisraidetta Salon ja Hajalan sekä Nunnan ja Kupittaan välille. Kokonaiskustannusarvio ensimmäiselle rakentamisvaiheelle on 1,3 miljardia euroa, josta rantaradan viereen rakennettavien kaksoisraiteiden osuus on alle 300 miljoonaa euroa.
Kustannusarviossa on huomioitu rantaradan 18 kilometrin osuuden suojaamiseen liittyviä kustannuksia yhteensä 30 miljoonan euron edestä. Kustannusarvioon on myös tehty suuruusluokaltaan 100 miljoonan euron varaukset myöhemmässä rakentamissuunnitteluvaiheessa mahdollisesti tarkentuviin kustannuksiin.
”Nykyiseen raideverkkoon liittyminen ja sen huomiointi rakentamisvaiheessa ovat mukana Länsiradan kustannusarviossa. Olemme varanneet jo ensimmäisessä rakentamisvaiheessa rantaradan suojaamiseen noin 30 miljoonaa euroa, minkä lisäksi mahdollisia kustannuslisäyksiä varten on 100 miljoonan euron kokonaisvaraus”, Pekka Ottavainen summaa.
Ratasuunnitelmien hyväksyntä etenee normaalin prosessin mukaisesti
Länsiradan ratasuunnitelmien hyväksyntä on edennyt normaalin prosessin mukaisesti, eli liikenne- ja viestintävirasto Traficom asettaa suunnitelmat nähtäville lausuntokierrokselle ja Länsirata Oy vastaa lausuntoihin. Lausuntoihin vastaamisen jälkeen Traficom voi hyväksyä suunnitelmat.
”Viemme ratasuunnitelmia ihan normaalin prosessin mukaisesti eteenpäin. Ensimmäinen ratasuunnitelmamme Salo–Hajala hyväksyttiin joulukuussa 2024. Tämäkin ratasuunnitelma kulkee nykyisen raideverkon rinnalla, joten viranomainen on ainakin siltä osin todennut ratasuunnittelumme tason riittäväksi”, Pekka Ottavainen sanoo.
Traficom asetti kesällä 2025 kaksi Salon ja Turun välille sijoittuvaa ratasuunnitelmaa, Hajala–Nunna ja Nunna–Kupittaa, nähtäväksi. Länsirata on saanut molempiin liittyvät lausunnot ja valmistellut niihin vastauksia.
”Olemme lausuntojen jälkeen muun muassa yhteistyössä Väyläviraston kanssa käyneet läpi heidän kysymyksiään nykyisen raideverkon huomiointiin liittyen ja tätä työtä tietysti jatketaan aina hankkeen valmistumiseen saakka”, Pekka Ottavainen päättää.
Lisätietoja:
Pekka Ottavainen, toimitusjohtaja, Länsirata Oy
p. 0400 261 097
pekka.ottavainen@lansirata.fi
Julkaistu 11.10.2025
Jaa artikkeli: