Uutiset
Espoo-Salo
•Hajala-Kupittaa
•Salo-Hajala
Länsiradan rakentaminen voisi alkaa vuonna 2026
Hallitusohjelman mukaan Helsingin ja Turun välinen uusi junayhteys toteutetaan ja rakentaminen aloitetaan Espoo-Lohja ja Salo-Kupittaa-yhteysväleillä. Länsirata Oy:n tavoitteena on käynnistää koko yhteysvälin rakentamissuunnittelu vuoden 2024 aikana ja rakentaminen aloitettaisiin vuoden 2026 aikana yhteysväleillä Espoo-Hista ja Salo-Hajala.
– Ensimmäisten osuuksien rakentaminen voisi parhaassa tapauksessa valmistua vuonna 2028 ja lähijunaliikenne Histaan käynnistyisi sen jälkeen, arvioi Länsirata Oy:n toimitusjohtaja Pekka Ottavainen.
Rakentamiseen tarvitaan päätös
Uuden junayhteyden rakentamisesta ei ole vielä tehty päätöstä. Yhtiö on hakenut tammikuussa hankkeen toteutukseen EU:n CEF-rahoitustukea. Tukea haettiin koko yhteyden rakentamissuunnitteluun sekä yhteysvälien Espoo-Hista ja Salo-Hajala rakentamiseen yhteensä reilut 176 miljoonaa euroa.
Kyseessä on hankkeen seuraava vaihe, jonka kokonaiskustannukset ovat noin 600 miljoonaa euroa.
Rakentamisvaihetta varten valtio on varautunut osana investointiohjelmaa pääomittamaan hankeyhtiötä 460 miljoonalla eurolla nykyisen hallituskauden aikana. Valtio on myös käynnistänyt neuvottelut hankkeen rahoittamisesta yhtiön muiden osakkaiden kanssa. Omistajat vahvistavat lopulliset rahoitussitoumuksensa kevään 2024 aikana.
– Tietoja EU-rahoituksen toteutumisesta voidaan odotella alkukesästä, Ottavainen sanoo.
Suunnittelu valmistumassa
Tällä hetkellä Länsirata Oy viimeistelee uuden junayhteyden mahdollistavia ratasuunnitelmia, jotka pyritään saamaan virallisesti nähtäville vuoden 2024 aikana ja kun kuntien kaavoitustyöt valmistuvat.
Yhtiön tavoitteena on, että uusi ratayhteys Turusta Helsinkiin on liikennöitävissä 2030-luvun alkupuolella.
Lisätietoja:
Pekka Ottavainen, toimitusjohtaja, Länsirata Oy, p. 0400 261 097, pekka.ottavainen@lansirata.fi
Julkaistu 4.3.2024
Jaa artikkeli: