Olemme koostaneet yhteen lisätietoja Länsiradasta ja sen vaikutuksista.
Mikä on Länsirata?
Länsirata on Helsingin ja Turun välille suunnitteilla oleva uusi junayhteys. Länsirata mahdollistaa lähijunaliikenteen kokonaan uusille alueille sekä luo työmarkkina-alueen 1,5 miljoonalle asukkaalle.
Uusi Helsinki–Turku junayhteys koostuu neljästä eri osakokonaisuudesta: Espoon kaupunkirata, Espoo–Salo-oikorata, Salo–Turku-rataväli sekä Turun ratapihan kehittämisen eräät osa-alueet.
Länsirata Oy -hankeyhtiö toteuttaa Espoo–Salo-oikoradan sekä Salo–Turku-ratavälin suunnittelua ja rakentamista. Espoon kaupunkirata ja Turun ratapihan kehittäminen eivät kuulu hankeyhtiön toimialaan.
Miksi Länsirata tarvitaan?
Länsirata tuo nopean ja luotettavan junayhteyden yli miljoonalle ihmiselle ja on toimivin liikkumisen ratkaisu Etelä-Suomessa tulevan sadan vuoden ajaksi.
Turun ja Helsingin välillä on käytössä moottoritie, jonka ruuhkautuminen erityisesti kaupunkien lähellä on jo nyt arkipäivää.
Uuden radan mahdollistama lähijunaliikenne Lohjan, Vihdin ja Kirkkonummen seuduilta vähentää pääkaupunkiseudun autoliikenteen ruuhkautumista. Junasta tulee yhä useammin aito vaihtoehto autolle.
Rantaradalla, eli nykyisellä Turun ja Helsingin välisellä ratayhteydellä on tärkeä rooli junaliikenteelle myös jatkossa. Länsirata vähentää Helsinki-Turku -välin raideliikenteen toimintahäiriöitä, kun välillä toimii kaksi junarataa.
Mitkä ovat Länsiradan hyödyt?
Länsiradalla on merkittävä vaikutus alueensa vetovoimaisuuteen ja elinvoimaan.
Boston Consulting Group on arvioinut, että Länsiradan rakentamisen myötä sen vaikutusalueelle toteutetaan merkittävät yksityiset investoinnit, joiden suuruusluokka on jopa kuusi miljardia euroa. Investointeja syntyy radan päissä olevien suuriin kaupunkeihin. Uutta yhdyskuntarakenteen kehitystä syntyy myös alueille, joille ratayhteys syntyy ensimmäistä kertaa.
Turun ja Helsingin välisen nopeamman ja luotettavamman junayhteyden lisäksi raideyhteys liittää Suomen entistä tiiviimmin osaksi eurooppalaista raideverkostoa.
Milloin liikennöinti voisi alkaa?
Yhtiön tavoitteena on, että koko ratayhteys Turusta Helsinkiin on liikennöitävissä 2030-luvun alkupuolella. Rakentamisen ensimmäiset vaiheet Espoo-Hista ja Salo-Hajala alkavat viimeistään vuonna 2027.
Mitkä tahot ovat mukana?
Hankeyhtiön osapuolet ovat suunnitteluvaiheessa Suomen valtio, Turun kaupunki, Espoon kaupunki, Helsingin kaupunki, Salon kaupunki, Lohjan kaupunki, Vihdin kunta sekä Kirkkonummen kunta.
Raideyhteys on osa eurooppalaista ydinliikenneverkkoa ja myös EU on myöntänyt suunnittelulle tukea.
Länsirataa suunnittelee hankeyhtiö, eli Länsirata Oy, miksi?
Hankeyhtiön etuna on valtion ja kuntien voimavarojen yhdistäminen. Hankeyhtiömallissa on kyse uudesta tavasta suunnitella, toteuttaa ja rahoittaa suuria raideinvestointeja yhdessä koko yhteiskunnan hyväksi. Hankeyhtiömalli on yksi tapa viedä merkittäviä hankkeita eteenpäin mahdollisimman nopeassa aikataulussa ja kustannustehokkaasti.
Hankeyhtiö mahdollistaa hankkeen vahvan ja ketterän operatiivisen johtamisen ja päätöksenteon sekä innovatiivisten toteuttamisentapojen hyödyntämisen.
Myös EU-komissio on kiinnittänyt arvioinnissaan huomiota siihen, että hankkeen taloushallinto, projektihallinta ja riskienhallinta oli tukihakemuksessa esitetty kattavasti ja ne arvioitiin asianmukaisiksi.
Kuinka paljon Länsirata maksaa?
Arvio koko yhteysvälin investointikustannuksista on yhteensä noin 3,0 miljardia euroa.
Ensimmäisen rakentamisvaiheen kustannusarvio on 1,3 miljardia euroa ja se sisältää koko yhteysvälin rakentamissuunnittelun sekä ensimmäisten rataosuuksienrakentamisen välille Espoo-Lohja sekä osittaisen kaksoisraiteen rakentamisen välille Salo-Hajala ja Nunna-Kupittaa.
Liikenneinfrastruktuurihankkeita arvioidaan tyypillisesti myös yhteiskunnallisen hyödyn näkökulmasta. Toimivalla ja luotettavalla ratayhteydellä on merkittäviä hyötyjä alueiden elinvoimaisuuteen. Länsiradan toteutuminen luo vakautta alueen investointiympäristöön ja houkuttelee lisäinvestointeja.
EU-komissio on arvioinut, että Länsirata on kokonaistaloudellisesti kannattava ja se luo nettopositiivisia sosioekonomisia vaikutuksia.
Mitä rakentamisvaiheeseen siirtyminen käytännössä tarkoittaa?
Rakentamisvaiheeseen siirtyminen tarkoittaa sitä, että yhtiö aloittaa rakentamissuunnittelun kaikilla yhteysväleillä. Rakentamissuunnittelu tähtää varsinaisten rakennustöiden aloittamiseen ja niiden on tarkoitus alkaa viimeistään vuonna 2027.
Suunnitteluhanke on teknisin osin valmistunut vuoden 2024 aikana ja käynnissä ovat vielä hallinnolliset hyväksyntäprosessit. Suunnitteluhankkeen arvioidaan päättyvän 2027. Rakentamisvaihe on tarkoituksenmukaista aloittaa jo suunnitteluvaiheen loppuun saattamisen aikana muun muassa resurssien käytön ja kustannustehokkuuden näkökulmasta.