Vi har sammanställt mer information om Västbanan och dess inverkan.
Vad är Västbanan?
Västbanan är en ny tågförbindelse som planeras mellan Helsingfors och Åbo. Västbanan möjliggör närtågstrafik i helt nya områden och skapar ett arbetsmarknadsområde för 1,5 miljoner invånare.
Den nya tågförbindelsen mellan Helsingfors och Åbo består av fyra olika delhelheter: Esbo stadsbana, direktbanan Esbo-Salo, banavsnittet Salo-Åbo och vissa delområden av utvecklingen av bangårdsområdet i Åbo.
Projektbolaget Västbanan Ab verkställer planeringen och byggandet av direktbanan Esbo-Salo och banavsnittet Salo-Åbo. Esbo stadsbana och utvecklingen av bangårdsområdet i Åbo hör inte till projektbolagets ansvarsområde.
Varför behövs Västbanan?
Västbanan innebär att över en miljon människor kan använda en snabb och tillförlitlig tågförbindelse, som kommer att vara det bästa sättet att röra sig i södra Finland under de kommande hundra åren.
Det löper en motorväg mellan Åbo och Helsingfors, men särskilt i närheten av städerna är trafikstockningar redan nu vardag.
När den nya banan möjliggör närtågstrafik i Lojo, Vichtis och Kyrkslätt kommer stockningarna i biltrafiken i huvudstadsregionen att minska. Tåget blir allt oftare ett genuint alternativ till bilen.
Kustbanan, det vill säga den nuvarande bansträckan mellan Åbo och Helsingfors, spelar en viktig roll för tågtrafiken också i fortsättningen. Västbanan minskar funktionsstörningarna i spårtrafiken mellan Helsingfors och Åbo, då det finns två tågbanor på sträckan.
Vilka är fördelarna med Västbanan?
Västbanan har en stor inverkan på regionens attraktivitet och livskraft.
Boston Consulting Group har uppskattat att byggandet av Västbanan kommer att leda till betydande privata investeringar på upp till sex miljarder euro i influensområdet. Investeringarna uppstår i de stora städerna i de olika ändorna av banan. Det kommer också att uppstå helt ny utveckling av samhällsstrukturen i områden där bansträckan byggs för första gången.
Utöver en snabbare och tillförlitligare tågförbindelse mellan Åbo och Helsingfors knyter spårförbindelsen Finland allt tätare till det europeiska spårnätet.
När kan trafiken inledas?
Bolaget har som mål att hela bansträckan från Åbo till Helsingfors ska kunna trafikeras i början av 2030-talet. De första byggskedena, Esbo-Hista och Salo-Hajala, inleds senast 2027.
Vilka aktörer är involverade?
Parterna i projektbolaget är i planeringsskedet finska staten, Åbo stad, Esbo stad, Helsingfors stad, Salo stad, Lojo stad, Vichtis kommun och Kyrkslätts kommun.
Spårförbindelsen är en del av det europeiska stomnätet och också EU har beviljat stöd för planeringen.
Västbanan planeras av ett projektbolag, Västbanan Ab, varför?
Fördelen med projektbolaget är att staten och kommunerna förenar sina resurser. Projektbolagsmodellen innebär ett nytt sätt att tillsammans planera, genomföra och finansiera stora spårinvesteringar som gynnar hela samhället. Projektbolagsmodellen är ett sätt att driva betydande projekt framåt i en så snabb tidtabell och så kostnadseffektivt som möjligt.
Projektbolaget möjliggör en stark och smidig operativ ledning av och beslutsfattande inom projektet samt utnyttjande av innovativa sätt att genomföra projektet.
Också EU-kommissionen har i sin bedömning fäst uppmärksamhet vid att projektets ekonomiförvaltning, projekthantering och riskhantering presenterades på ett täckande sätt i stödansökan och bedömdes vara ändamålsenliga.
Hur mycket kostar Västbanan?
Det uppskattas att investeringskostnaderna för hela förbindelsen uppgår till sammanlagt cirka 3,0 miljarder euro.
Kostnadsförslaget för det första byggnadsstadiet är 1,3 miljarder euro och det omfattar byggnadsplaneringen för hela förbindelsesträckan samt byggandet av de första banavsnitten på sträckan Esbo-Lojo samt byggandet av delvis dubbelspår på sträckan Salo-Hajala och Nunna-Kuppis.
Transportinfrastrukturprojekt bedöms vanligen också med tanke på samhällelig nytta. En fungerande och tillförlitlig bansträcka har betydande fördelar för regionernas livskraft. Byggandet av Västbanan skapar stabilitet i investeringsklimatet i regionen och lockar till sig ytterligare investeringar.
EU-kommissionen har bedömt att Västbanan är totalekonomiskt lönsam och har nettopositiva socioekonomiska konsekvenser.
Vad innebär övergången till byggnadsstadiet i praktiken?
Övergången till byggnadsstadiet innebär att bolaget inleder byggnadsplaneringen på alla förbindelsesträckor. Byggnadsplaneringen syftar till att inleda de egentliga byggnadsarbetena och avsikten är att de ska inledas senast 2027.
Planeringsprojektet har till tekniska delar slutförts under 2024 och administrativa godkännandeprocesser pågår fortfarande. Planeringsprojektet beräknas upphöra 2027. Det är ändamålsenligt att inleda byggnadsstadiet redan under slutförandet av planeringsstadiet bland annat med tanke på resursanvändningen och kostnadseffektiviteten.