Informationen

Västbanans järnvägsplan mellan Salo och Hajala har vunnit laga kraft

Det är fråga om den första järnvägsplanen som ett projektbolag har utarbetat och som har godkänts av Traficom.

Järnvägsplanen för byggandet av ett dubbelspår mellan Salo och Hajala som Västbanan Ab har utarbetat har vunnit laga kraft. Transport- och kommunikationsverket Traficom godkände järnvägsplanen 4.12.2024 och kungjorde beslutet om godkännande 18.12.2024. Beslutet om godkännande var framlagt fram till 24.1.2025. Eftersom inga besvär anfördes, vann beslutet laga kraft.

Järnvägsplanen Salo-Hajala är en del av Västbanans totalprojekt, det vill säga byggandet av en tillförlitlig och snabb spårförbindelse mellan Helsingfors och Åbo för när- och fjärrtågstrafik. Planen är att mellan Salo och Hajala bygga ett dubbelspår bredvid det nuvarande spåret. Detta skulle både förbättra trafikkapaciteten för den nuvarande spårförbindelsen och möjliggöra byggandet av Västbanans hela spårförbindelse.

En viktig milstolpe i Västbanans planeringsprojekt

I praktiken innebär godkännandet av järnvägsplanen att bolaget kan förbereda sig på att inleda järnvägsförrättning och på att bygga banan enligt järnvägsplanen. Innan man kan övergå till byggnadsstadiet krävs dock ett beslut av delägarna i Västbanan. Därför har godkännandet av järnvägsplanen inga direkta konsekvenser ännu i det här skedet.

Godkännandet av järnvägsplanen mellan Salo och Hajala är en viktig milstolpe för oss, eftersom det är vår första godkända järnvägsplan. Samtidigt är det fråga om det första beslutet om godkännande av en järnvägsplan som ett projektbolag har fått i Finland”, kommenterar Pekka Ottavainen, verkställande direktör för Västbanan Ab.

I praktiken innebär godkännandet av järnvägsplanen att vi är ännu ett steg närmare det egentliga byggandet av banan mellan Salo och Hajala. Som vi har sagt tidigare kräver den här övergången till byggnadsstadiet ännu ett beslut av våra delägare, vilket de för närvarande förhandlar om. Enligt tidtabellen vi har gjort upp ska byggnadsplaneringen för förbindelsesträckan Salo-Hajala inledas i år och de egentliga byggarbetena 2027”, fortsätter Ottavainen.

För första gången i Finland kan fastighetsspecifik bullerbekämpning användas som bullerbekämpningsåtgärd i banprojekt

I beslutet om godkännande av järnvägsplanen godkändes läget för järnvägen som kan märkas ut i terrängen. Beslutet berättigar också till att i järnvägsförrättningen lösa in de markområden och rättigheter som har anvisats i planen. I beslutet godkändes också de åtgärder som bolaget har föreslagit för att eliminera eller minska skadliga effekter av byggandet och järnvägstrafiken.

En av de viktigaste åtgärderna för att minska olägenheter som föreslås i järnvägsplanen Salo-Hajala är fastighetsspecifik bullerbekämpning. Västbanan är det första järnvägsprojektet i Finland där man planerar att använda de nya metoderna för bullerbekämpning.

Vårt team har gjort ett utmärkt arbete i planeringsprojektet, tack till alla Västbanans arbetstagare. En orsak till att projektbolag har inrättats är att söka nya lösningar, och det har vi också börjat genomföra inom Västbanan. Ett exempel på det är bullerbekämpningen, som har planerats på ett sätt som aldrig tidigare har använts inom banprojekt i Finland”, säger Pekka Ottavainen, verkställande direktör för Västbanan Ab.

I tidigare banprojekt har det använts traditionella metoder för bullerbekämpning, såsom bullerväggar och vallar som har byggts på järnvägsområdet. Vi har planer på att använda fastighetsspecifika åtgärder för bullerbekämpning som komplement till traditionella metoder och i vissa fall delvis också som ersättande metoder”, fortsätter Ottavainen.

Fastighetsspecifika metoder för bullerbekämpning görs alltid endast med fastighetsägarens samtycke och omfattar till exempel byte av fönster, ytterligare isolering av väggkonstruktioner och bullerdämpande friskluftsventiler. Målet med fastighetsspecifik bullerbekämpning är att minska olägenheterna av en tillfälligt hög bullernivå som järnvägstrafiken orsakar och att förbättra boendetrivseln, samt att i vissa situationer även undvika onödiga inlösen av fastigheter.

Mer information:

Pekka Ottavainen, verkställande direktör, Västbanan Ab
tfn 0400 261 097
pekka.ottavainen@lansirata.fi

Julkaistu 7.2.2025

Jaa artikkeli: